dzisiaj jest: 14 grudnia 2019 r.   ::    imieniny: Alfred, Izydor

ostrow most

baner top pomoc osobom niepelnosprawnym

baner top unia europejska

baner top rzeczpospolita polska

baner top esop

Nie można ryzykować życia ludzi - most w Ostrowie musiał zostać zamknięty

rozmiar tekstu w artykule:

konf most ostrow miniOpinia prof. dr hab. inż. Tomasza Siwowskiego z Politechniki Rzeszowskiej - po analizie ekspertyzy stanu technicznego mostu nad Dunajcem w Ostrowie dokonanej przez inżynierów z Krakowa - była jednoznaczna: obiekt należało zamknąć, bo poważnie zagrożone było bezpieczeństwo użytkowników. Zarząd Powiatu Tarnowskiego nie miał wyjścia - most został wyłączony z ruchu kołowego i pieszych. Nie można ryzykować życia ludzi.

Most nad Dunajcem w miejscowości Ostrów został wybudowany w 1971 roku. Od tego czasu nie był przebudowywany. Od 1999 roku odpowiedzialność za ten obiekt przejął samorząd powiatowy, zaś od 2007 roku znajduje się on w obszarze działalności powstałego wówczas Powiatowego Zarządu Dróg. Obecnie ruch pojazdów na tym obiekcie wynosi ponad 11,5 tysiąca pojazdów na dobę, w tym udział pojazdów ciężarowych i autobusów to 17 procent.

konf most ostrow 5

Obiekt był poddawany ekspertyzom stanu technicznego w latach 2011, 2015 i 2018. W 2019 roku została wykonana ekspertyza konstrukcyjna wraz z obliczeniami statyczno-wytrzymałościowymi i sprawdzeniem nośności obiektu z obowiązującymi warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie. Ponadto prof. dr. hab. inż. Tomaszowi Siwowskiemu z Politechniki Rzeszowskiej zlecone zostało wykonanie opinii technicznej, której celem było sprawdzenie poprawności wykonanej ekspertyzy oraz ocena stanu technicznego konstrukcji pod kątem możliwości utrzymania ruchu na obiekcie.

konf most ostrow 1

- Ten most w obecnym stanie należy zamknąć, bo robi się groźnie. Nie można ryzykować jego dalszej eksploatacji, nie tylko pod obciążeniem pojazdami samochodowymi, ale również pod obciążeniem pieszym czy rowerowym - ocenił prof. Tomasz Siwowski. - Most jest stary i ma pewne wady pierwotne w konstrukcji. Nośność jest bardzo ograniczona, a to co ogranicza tę nośność, to jeszcze bardzo dużo uszkodzeń tego mostu. Są to pęknięcia konstrukcji stalowej i spoin, których ilość narasta z dnia na dzień.

konf most ostrow 2

Profesor zarekomendował, by żadne obciążenie użytkowe na tym moście nie miało miejsca, gdyż obliczenia wskazują, że nawet pod ciężarem własnym, bez jakiegokolwiek ruchu, poziom bezpieczeństwa jest krytyczny. - Po tym, co przedstawili inżynierowie, co przedstawił pan profesor, organ nadzoru budowlanego jest zobligowany do wydania decyzji o wyłączeniu z użytkowania tego obiektu – oświadczył Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Tarnowie Mariusz Przęczek.

konf most ostrow 3

Starosta Tarnowski Roman Łucarz również uznał, że nie można narażać życia ludzi. Most w trybie natychmiastowym został zamknięty. - Bezpieczeństwo naszych mieszkańców jest dla nas nadrzędną wartością. Jesteśmy odpowiedzialni i nie możemy ryzykować - zaznaczył. - Ocenimy teraz czy jest możliwa naprawa mostu, w jakim zakresie i jakie będą tego koszty. Jeśli naprawa będzie możliwa i opłacalna, to będziemy go naprawiać, a jeśli się okaże, że korzystniejsza będzie budowa nowego obiektu to szybko przygotujemy dokumentację projektową i poszukiwać będziemy źródeł sfinansowania przedsięwzięcia.

konf most ostrow 4

- Zdajemy sobie sprawę z utrudnień jakie w tym momencie powoduje decyzja o zamknięciu mostu w Ostrowie. Nie jest jednak winą samorządu powiatowego, że na ten most kierował się ruch samochodowy z autostrady, przecież nigdy tak nie miało być - przekonuje Wicestarosta Tarnowski Jacek Hudyma. - Błędem kardynalnym było to, że nowy most na Dunajcu nie powstał podczas budowy samej autostrady, że z powodu oszczędności ten wariant został zaniechany. Po drugie, możemy mówić o decyzjach, które spowodowały znaczące opóźnienie powstania nowego obiektu mostowego w ramach łącznika między zjazdem z autostrady a Mościcami. W latach 2012-2014 nasz Powiatowy Zarząd Dróg był liderem tego projektu, chociaż wiadomo było, iż jego koszty znacząco wykraczają poza możliwości budżetowe powiatu. Dopiero w 2015 roku inwestycję przejął Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, lecz poprzedni Zarząd Województwa Małopolskiego nie doprowadził do rozpoczęcia inwestycji. Zabrakło wyraźnie determinacji, którą dopiero teraz wykazały nowe władze województwa.

konf most ostrow 6

Jak poinformował Zastępca Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Stanisław Pyzdek, również na autostradzie pojawią się oznakowania o objazdach. Powiatowy Zarząd Dróg zaleca objazd zgodnie z tymczasową organizacją ruchu: z Wierzchosławic drogą wojewódzką 975 do miasta Wojnicz, a następnie drogą krajową nr 94 i ulicami Krakowską oraz Czerwonych Klonów. Z uwagi na duże natężenie ruchu sugeruje się omijanie węzła autostradowego Tarnów - Mościce, i wjazd do miasta na węźle autostradowym Tarnów - Centrum. Kierowców z gmin Radłów oraz Wietrzychowice prosi się o wybieranie w miarę możliwości wjazdu do Tarnowa drogą nr 973 od strony Żabna.

Tłumacz Google

Licznik Odwiedzin

Dzisiaj:220
Wczoraj:511
W tym tygodniu:3653
W tym miesiącu:8085
Ogółem:1194021

od dnia 6.11.2012 r.

centrum paderewskiego kasna dolna

soik nowy sacz

strefa przedsiebiorcy

dwdjt

zaloguj się



Our website is protected by DMC Firewall!